Orzecznictwo
W naszej Poradni działa ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY wydający następujące rodzaje dokumentów:
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Dla dzieci pozostających w opiece domowej (przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej) orzeczenia i opinie wydawane są przez poradnie właściwe ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
W przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia mogą wydawać również zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa, lub miejsce zamieszkania ucznia.
Dla dzieci ze spektrum autyzmu (również z Zespołem Aspergera) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7, przy ul. Narbutta 65/71 , 02-524 Warszawa, telefony: 22 849 99 98, 22 849 98 03, 519 831 523, www.ppp7.pl
Dla dzieci niewidzących i słabo widzących oraz niesłyszących i słabo słyszących orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna TOP, ul. Raszyńska 8/10, telefon 22 822 77 17, www.poradnia-top.pl
W naszej Poradni o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą ubiegać się rodzice/prawni opiekunowie tych dzieci, które wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, ze względu na:
- niepełnosprawność intelektualną (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim/ umiarkowanym/znacznym)
- niepełnosprawność ruchową, w tym afazję (np. z mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi schorzeniami narządu ruchu)
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym (np. zaburzenia opozycyjno-buntownicze, ADHD)
- niedostosowanie społeczne
- niepełnosprawność sprzężoną (np. upośledzenie umysłowe i niepełnosprawność ruchowa).
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane jest na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, albo okresu kształcenia w danej placówce.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być realizowane w przedszkolach lub szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych oraz specjalnych.
W celu rozpoczęcia procedury wydania orzeczenia niezbędne jest złożenie w Poradni następujących dokumentów lub ich kopii:
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (formularz można odebrać w sekretariacie Poradni lub pobrać ze strony internetowej Poradni – Wniosek o wydanie orzeczenia 2024.)
2. Zaświadczenie lekarskie (ewentualnie z dokumentacją medyczną) informujące o sytuacji zdrowotnej dziecka wydane przez jednego ze specjalistów np.: lekarza rehabilitacji medycznej, neurologa, psychiatrę, pediatrę. Na zaświadczeniu lekarskim powinna znaleźć się jedna z kategorii orzeczeniowych: niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność ruchowa/afazja, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawność sprzężona.
Formularz zaświadczenia lekarskiego jest do pobrania tutaj na stronie Poradni.
3. Opinia pedagogiczna z przedszkola/szkoły informująca o funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalno-społecznym dziecka (jeśli dziecko uczęszcza do placówki). Druk opinii jest do pobrania – tutaj
4. Informacje z innych poradni bądź gabinetów terapeutycznych, jeśli rodzice posiadają np.: wyniki dotychczas przeprowadzanych badań psychologicznych i pedagogicznych, logopedycznych, integracji sensorycznej (SI).
5. Inna dokumentacja (np. orzeczenie o niepełnosprawności dziecka).
Po otrzymaniu wyżej wymienionych dokumentów psycholog z Poradni podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu (diagnozie dziecka).
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydawane jest dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.
W celu rozpoczęcia procedury wydania orzeczenia niezbędne jest złożenie w Poradni następujących dokumentów lub ich kopii:
- Wnioseko wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (formularz można odebrać w sekretariacie Poradni lub pobrać ze strony internetowej Poradni Wniosek o wydanie orzeczenia 2024)
2. Zaświadczenie lekarskie (ewentualnie z dokumentacją medyczną) informujące o sytuacji zdrowotnej dziecka wydane przez lekarza wraz z podaniem dokładnych dat rozpoczęcia i zakończenia nauczania indywidualnego.
Formularz zaświadczenia lekarskiego jest do pobrania tutaj ze strony Poradni.
3. Opinia pedagogiczna ze szkoły (przedszkola) informująca o funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalno-społecznym dziecka (jeśli dziecko uczęszcza do placówki). Druk opinii jest do pobrania tutaj.
4. Uzupełniająca dokumentacja z innych poradni bądź gabinetów terapeutycznych, jeśli rodzice posiadają.
Po otrzymaniu wyżej wymienionych dokumentów psycholog z Poradni podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu (diagnozie dziecka).
III. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane jest dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
W celu rozpoczęcia procedury wydania orzeczenia niezbędne jest złożenie w Poradni następujących dokumentów lub ich kopii:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (formularz można odebrać w sekretariacie Poradni lub pobrać Wniosek o wydanie orzeczenia 2024 ze strony internetowej Poradni.).
A. W razie wypadku losowego, zdrowotnego: - zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, określające czas (z podaniem dokładnych dat rozpoczęcia i zakończenia nauczania indywidualnego), w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (nie krótszy niż 30 dni), wzór zaświadczenia do pobrania tutaj,
- Opinię nauczycieli uczących o funkcjonowaniu ucznia w szkole.
W razie jednorazowego kontaktu z poradnią nie są konieczne badania psychologiczno – pedagogiczne.
- W przypadku różnego rodzaju schorzeń:
- zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka wydane przez lekarza określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie ucznia do szkoły. Formularz zaświadczenia lekarskiego jest do pobrania
- dokumentację medyczną wskazująca przyczynę, która uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie ucznia do szkoły,
- opinię nauczycieli uczących o funkcjonowaniu ucznia w szkole,
- wyniki badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego.
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, jednak nie krótszy niż 30 dni.
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie wydaje się na czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, jednak nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
Po otrzymaniu wyżej wymienionych dokumentów psycholog z Poradni podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu (diagnozie dziecka).
Uczeń chory, który z poradni psychologiczno-pedagogicznej otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego realizuje zajęcia edukacyjne w domu.
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych mogą starać się rodzice dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim).
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres do 5 lat.
W celu rozpoczęcia procedury wydania orzeczenia niezbędne jest złożenie w Poradni następujących dokumentów lub ich kopii:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (formularz można odebrać w sekretariacie Poradni lub pobrać ze strony internetowej Poradni – tutaj.
2. Zaświadczenie lekarskie (ewentualnie z dokumentacją medyczną) informujące o sytuacji zdrowotnej dziecka wydane przez lekarza. Formularz zaświadczenia lekarskiego jest do pobrania tutaj.
3. Opinia pedagogiczna z przedszkola/szkoły informująca o funkcjonowaniu poznawczo-emocjonalnym dziecka (jeśli dziecko uczęszcza do placówki). Druk opinii można pobrać tutaj.
4. Informacje z innych poradni bądź gabinetów terapeutycznych, jeśli rodzice posiadają np.: wyniki dotychczas przeprowadzanych badań psychologicznych i pedagogicznych, logopedycznych, innych.
5. Inna dokumentacja (np. orzeczenie o niepełnosprawności dziecka).
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może być realizowane w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych. - Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieckawydawana jest dla dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia edukacji szkolnej.
Wymagane dokumenty
W celu rozpoczęcia procedury wydania opinii niezbędne jest złożenie w Poradni następujących dokumentów lub ich kopii:
- Wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (formularz można odebrać w sekretariacie Poradni lub pobrać ze strony internetowej Poradni – tutaj. )
2. Zaświadczenie lekarskie (ewentualnie z dokumentacją medyczną) informujące o sytuacji zdrowotnej dziecka wydane przez jednego ze specjalistów np.: lekarza rehabilitacji medycznej, neurologa, psychiatrę, pediatrę. Formularz zaświadczenia lekarskiego jest do pobrania tutaj.
3. Opinia ze żłobka/przedszkola informująca o funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalno-społecznym dziecka (jeśli dziecko uczęszcza do placówki).
4. Informacje z innych poradni bądź gabinetów terapeutycznych, jeśli rodzice posiadają np.: wyniki dotychczas przeprowadzanych badań psychologicznych i pedagogicznych, logopedycznych, SI.
5. Inna dokumentacja (np. orzeczenie o niepełnosprawności dziecka).
Po otrzymaniu wyżej wymienionych dokumentów psycholog z Poradni podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu (diagnozie dziecka).
Uzyskana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka umożliwia realizację działań terapeutycznych w Zespołach Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Zespoły nie są objęte rejonizacją. Adresy wszystkich placówek dostępne są na stronie Poradni w zakładce „Zespoły Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka”.
Po zakończeniu postępowania diagnostycznego, na posiedzeniu Zespołu Orzeczeniowego w Poradni zapada decyzja o przyznaniu dziecku orzeczenia/opinii.
Posiedzenia odbywają się dwa razy w miesiącu i uczestniczą w nim następujący specjaliści: lekarz, psycholog, pedagog, logopeda. Mogą w nich brać udział rodzice lub prawni opiekunowie dziecka.